رفتن به محتوای اصلی
x

کاهش ضریب هوشی و عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان در کم کاری مادرزادی تیروئید

 به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان :کارشناس مسئول کم کاری مادرزادی تیروئید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در بدو تولد کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند و علائم این اختلال با تأخیر خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود که نوزاد ضریب هوشی خود را از دست بدهد و منجر به عقب ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود.

مرضیه دلوی اصفهانی در خصوص کم کاری مادرزادی تیروئید، اظهار کرد: از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه هفته‌ای برای اطلاع‌رسانی درباره تیروئید نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علل اصلی قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در کودکان است و بر این اساس غربالگری کم کاری تیروئید توسط مراکز بهداشت انجام می‌شود.

کارشناس مسئول کم کاری مادرزادی تیروئید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کم کاری تیروئید در بدو تولد علائمی ندارد، اضافه کرد: غده تیروئید عضوی در قسمت جلویی گردن است که هورمون تیروئید را تولید می‌کند و وجود این هورمون به رشد جسمی و تکامل مغزی کودکان کمک قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به علائم اختلال تیروئید کم کار در نوزادان، افزود: نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در بدو تولد کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند و علائم این اختلال با تأخیر خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود که نوزاد ضریب هوشی خود را در درجات مختلف از دست بدهد، اما اگر نوزاد هرچه زودتر تحت غربالگری قرار گیرد، اقدامات درمانی به موقع عوارض بیماری را کاهش می‌دهد.

دلوی اصفهانی تصریح کرد: درمان بیماری کم کاری تیروئید با شناسایی به موقع کم هزینه است و در حال حاضر غربالگری کم کاری تیروئید در تمام مراکز بهداشتی استان اصفهان برای شناسایی نوزادان مبتلا انجام می‌شود، چرا که زمان غربالگری کم کاری تیروئید ۷۲ ساعت پس از تولد است و برای غربالگری کم کاری تیروئید باید ۷۲ ساعت کامل از تولد نوزاد گذشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است، خاطرنشان کرد: عملکرد این غده بر دیگر اعضای بدن نیز تأثیر جدی دارد، بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند، اختلالات تیروئید در زنان باردار شایع است و درمان نکردن آن در بروز اختلالات جنینی نقش مؤثری خواهد داشت.